Retail Nederland en de Smaakspecialist omarmen Vegan

op oktober 16, 2018

In de supermarkt speelt plantaardige voeding een steeds belangrijkere rol in het schap. De consumentenbehoefte groeit. Om als retailer hier adequaat op in te kunnen spelen heeft de Smaakspecialist een succesvolle vegan-module ontwikkeld. Vanaf week 47 start de eerste nationale retailer.

“Als organisatie zijn wij constant bezig met de doorontwikkeling van het assortiment,” aldus Pieter Dirven van de Smaakspecialist. “Uitgangspunt is dat alle producten biologisch zijn en vrij van toegevoegde geraffineerde suikers. Daarnaast is inmiddels 90% van het totale assortiment eigen merken vegan. Dit alles past bij een duurzame levensstijl en de behoefte van de consument en retailer naar verantwoorde en functionele voeding. Binnen retail integreren wij vegan in het bestaande bio-assortiment binnen het huidige schap of door middel van het implementeren van een aparte vegan-module.”

Breed assortiment producten en merken

Op basis van jarenlange product- en marktkennis is de module van 1,2 of 3 meter door de Smaakspecialist ontwikkeld. Deze wordt ondersteund met een duidelijke signing op en in het schap. Op deze wijze wordt de aandacht in de winkel op het schap gericht en wordt de klant goed geïnformeerd over de verschillende categorieën binnen de module. Er is een breed scala aan productsegmenten en merken te vinden die direct voorzien in de behoefte van de consument. Producten zoals bijvoorbeeld beschuit, crackers, eiwitvervanger, gelatinevrij snoep en unieke producten zoals vegan fond en vegan jus zijn in het schap opgenomen. Kortom een variëteit aan producten in zeer uiteenlopende segmenten dat zorgdraagt voor een compleet aanbod. Ook voor de nodige extra vitamines (zoals B15) mineralen en eiwitten zijn producten opgenomen in dit schap.

Wat is veganisme?

Veganisme is een levensstijl waarbij men geen dierlijke producten gebruikt. Veganisten eten zodoende puur plantaardige voeding. Naast vlees en vis wordt er ook geen zuivel, ei of honing geconsumeerd. Naast de veganist is er een snel groeiende groep consumenten die vegetarisch dan wel flexitarisch etenVeganisten halen voedingsstoffen als eiwitten, calcium en ijzer uit plantaardige bronnen zoals bijvoorbeeld donkergroene bladgroenten, broccoli, peulvruchten, noten, zaden en sojaproducten.

 

De Smaakspecialist is volop bezig met het doorontwikkelen van het merk Smaakt. Zo ook met de verpakkingen waarbij er dit jaar een nieuwe verpakking van Smaakt zal verschijnen in de winkels. Met name de granen, muesli’s, granola’s, peulvruchten, noten en zaden van Smaakt zullen worden voorzien van een geheel nieuwe verpakking op basis van BioBased folie.

Nieuw design

“We maken heerlijke producten welke rijk zijn aan gezonde voedingsstoffen. Het communiceren van onze USP’s vinden we belangrijk en heeft nu een prominente plek gekregen op de nieuwe verpakking” aldus Sandra Vissers, Trade & Category Manager van de Smaakspecialist. Niet alleen de USP’s maar ook het verhaal achter het merk Smaakt (goed voor jezelf, jouw omgeving en onze toekomst) speelt een rol op de nieuwe verpakking. Hierdoor laten we niet alleen zien dat de producten van Smaakt rijk zijn aan gezonde voedingsstoffen maar dat we met het merk ook ergens voor staan.


BioBased folie

Naast het FSC keurmerk, dat al jaren wordt gevoerd voor de verpakkingen van Smaakt, heeft de Smaakspecialist een mooie stap gemaakt naar het verder verduurzamen van haar verpakkingen. De nieuwe verpakkingen bestaan namelijk uit BioBased materiaal. Het duurzame aan dit materiaal is dat het voor meer dan 50% uit hernieuwbare grondstoffen bestaat. Hiervoor is er gebruik gemaakt van suikerbiet als bron waardoor akkerland opnieuw ingezet kan worden. De verpakkingen zijn daarnaast volledig recyclebaar.

“Het BioBased materiaal is dusdanig samengesteld dat we geen concessies hoeven te doen op het gebied van houdbaarheid en bescherming. Wij realiseren ons dat de beslissingen die we vandaag de dag nemen snel achterhaald zullen zijn en dat we onszelf continue zullen uitdagen om de volgende stappen te nemen in het verder verduurzamen van onze verpakkingen”, aldus Sandra.


Met liefde verpakt

Smaakt heeft niet alleen heerlijke en verantwoorde producten maar werken zij ook nauw samen met de sociale werkvoorziening Organic Food Helmond waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk wordt geholpen. Vanuit de missie van de Smaakspecialist om verantwoorde voeding met aandacht voor mens, dier en milieu te produceren, was het verpakken van haar producten bij Organic Food Helmond dan ook een bewuste keuze.


Landelijke campagne: Elke hap telt

Om nog meer consumenten te bereiken zal er dit jaar een grootschalige landelijke campagne van start gaan. Met de pay-off “Smaakt: Elke hap telt” wordt een mediacampagne uitgerold waarbij het merk op drie fronten wordt uitgelicht: Smaakt is goed voor jezelf, jouw omgeving en onze toekomst. Zowel on- als offline zal zichtbaarheid worden gegenereerd waarbij natuurlijk de nieuwe verpakking niet mag ontbreken.


Merk met een missie

Smaakt is een merk met een missie. Het merk levert door kennis- en inspiratiedeling over voeding een wezenlijke bijdrage aan het bewustzijn van de consument. “Wij geloven dat het belangrijk is dat mensen een bewuste keuze kunnen maken over wat je wel en niet eet”, aldus Sandra. Dit wordt onder andere ingevuld met het lesprogramma Kidsproef dat inmiddels is gedoceerd aan duizenden kinderen in Nederland.


Over de Smaakspecialist

De Smaakspecialist is een social venture met een missie: verantwoorde voeding toegankelijk maken voor iedereen. Naast het biologisch productassortiment, speelt kennis- en inspiratiedeling bij deze ambitie een belangrijke rol. De impactprojecten KidsProef, Organic Kitchen en BioProeflokaal leveren hier een substantiële bijdrage aan. Daarnaast inspireert de organisatie dagelijks miljoenen mensen met lekkere en verantwoorde producten. Dit gebeurt mede met de merken Smaakt, BioToday, RAW Organic Food en Goodlife.

Reacties