B Corp

Duurzaamheidscertificaat

Using business as a force for good
Eind 2018 heeft de Smaakspecialist haar duurzaamheidscertificering B Corp behaald. Daarmee voldoet de Smaakspecialist aan strenge eisen op het gebied van sociale- en milieuprestaties, transparantie en aansprakelijkheid. Als gecertificeerd bedrijf werkt de Smaakspecialist met een langetermijnvisie, voortdurend bezig met de verbetering in de waardeketen, het optimaliseren van de bedrijfsimpact en het creëren van goede werkvoorzieningen. Als B Corp bedrijf laten we zien dat impact leidt tot schaalbaarheid, winstgevendheid en positieve verandering.

Wat is een B Corp?

Wereldwijde community van leiders

B Corp staat voor Benefit Corporation. Gecertificeerde B Corps zijn een nieuw soort bedrijven die doel en winst met elkaar in balans brengen. Een B Corp wordt omschreven als een onderneming die de impact (over)weegt die zijn beslissingen op medewerkers, klanten, leveranciers, community en milieu hebben. Het is community van leiders van ruim 2900 bedrijven in meer dan 60 landen met 1 gezamenlijk doel; zij zijn de drive achter een wereldwijde beweging van mensen die hun business inzetten als kracht om goed te doen voor de wereld.

Duurzaam en sociaal ondernemen

Een B Corp certificaat is de meest krachtige manier om als bedrijf geloofwaardigheid, vertrouwen en waarde voor je onderneming te bouwen. Deze certificering gaat namelijk verder dan alleen product- of serviceniveau. Het is het enige certificaat dat de totale sociale- en milieuprestaties meet, waarbij wordt geëvalueerd hoe het business model en de werkzaamheden impact hebben op medewerkers, community, milieu en klanten. Van gebruikte materialen tot supply chain en van goede doelen steunen tot secundaire arbeidsvoorwaarden. Met een certificaat bewijs je als bedrijf dat je aan de hoogste standaarden voldoet.

 

Pieter Dirven

“De certificering was geen doel op zich, maar is wel een mooie bevestiging van de bestaande dagelijkse praktijk dat de Smaakspecialist op alle fronten bijdraagt aan een betere wereld”, aldus founder Pieter Dirven. “Het is fijn om te zien dat elementen die de basis van onze organisatie vormen, zoals bijvoorbeeld duurzame inkoop en fair pricing, nu ook aan de hand van het zeer strenge assessment zijn getoetst.”

 

Maarten de Leng

Voor Maarten de Leng (directeur Commercie & Duurzaamheid) is de cirkel rond. “De certificering maakt transparant dat het business model en de missie van de organisatie volledig aan elkaar verbonden zijn. Juist dan wordt de continuïteit van de organisatie gewaarborgd en kan de toegevoegde waarde en impact worden vergroot.”