Samen naar een groenere toekomst: De kracht van biologisch in de supermarkt

Ulvenhout, 23 april 2024 – We kunnen samen voor een mooiere wereld zorgen. Dat kan heel gemakkelijk door bewuster te eten en in de supermarkt vaker te kiezen voor biologisch. In 2022 heeft BioNext, de Nederlandse ketenorganisatie voor biologische landbouw, de promotiecampagne ‘De mooiste boodschap is bio’ gelanceerd om dit te stimuleren. Wij juichen deze campagne enorm toe en zijn daarom trotste co-financier. Het doel van de campagne is consumenten ervan overtuigen om vaker voor biologisch te kiezen en voorlichting te geven over de voordelen van biologisch.

”De mooiste boodschap is bio”

De belangrijkste focus van deze campagne ligt in het stimuleren van het aankoopgedrag van biologische producten. Dit wordt gedaan door verschillende nudgingcampagnes op de winkelvloer (fysieke winkels en/of in de webshop) in combinatie met publiekscampagnes. Zo krijgen de consumenten een extra duwtje in de rug om meer biologisch te consumeren.

Voor effectieve nudgingcampagnes is een intensieve samenwerking met Nederlandse retailers noodzakelijk. In de afgelopen tijd hebben er meerder nudging campagnes plaatsgevonden. Voorbeelden hiervan zijn de eiernudge bij Jumbo winkels en de groentennudge bij Jumbo & Albert Heijn. Voor deze nudges werden de deelnemende supermarkten voorzien van verschillende schapkaarten, met teksten als: ‘kies voor smaak, kies voor biologisch’.

Uit deze nudgingcampagnes blijkt dat dit een effectieve manier is om de consument bewust te maken. Het delen van kennis over biologische producten blijkt cruciaal te zijn om het biologische koopgedrag te stimuleren. Alle interventies laten een positieve index zien en daarmee wordt bevestigd dat aandacht werkt. Extra aandacht op de winkelvloer leidt tot extra verkopen. Het is dan ook belangrijk om de campagne door te blijven zetten en te vertalen naar de winkelvloer.

Grootschalige nudge Albert Heijn

Bionext heeft deze week een grootschalige campagne gelanceerd in 90 Albert Heijn winkels, gericht op het bevorderen van het bio-assortiment. De campagne loopt tot half juni en heeft als doel klanten bewust te maken van het biologische aanbod en voordelen van biologisch.

Gedurende deze 12 weken zullen klanten van Albert Heijn extra schapkaarten aantreffen in het biologische schap. En ook bij onze producten!

Onze BioToday notenmixrepen en coconut bars krijgen extra schapkaartjes in verschillende Albert Heijn filialen. Onze focus ligt op het promoten van biologische ‘tussendoortjes’, aangezien veel consumenten biologische producten associëren met verse producten, maar zich niet altijd bewust zijn dat biologisch ook van toepassing is voor snackmomenten.

Samen maken we het verschil 

Met elke extra bio-boodschap zorgen we samen voor een groenere toekomst voor ons allemaal. De consument kan, en moet, uiteindelijk het verschil maken in de transitie naar een gezondere wereld, maar de retail heeft de sleutel in handen. Doe dus mee en zet biologisch op je boodschappenlijstje, want de mooiste boodschap is bio!