Uit een interview van Distrifood
Gezonde voeding moet meer onderdeel worden van het totale supermarktaanbod, pleit Pieter Dirven, oprichter van de Smaakspecialist. ‘Juíst de supermarkt, het middelpunt van de buurt en dé plek om de consument te inspireren en informeren, heeft hierin een grote verantwoordelijkheid.’
In Denemarken hebben ze al bewezen dat het kan: biologisch top-of-mind krijgen bij de consument. Door een intensieve samenwerking tussen private sector, boeren, belangenorganisaties en overheid is 30-50% van de basisproducten in de Deense supermarkt al biologisch. Ruim 10% van de Deense landbouw is biologisch, tegenover slechts 4,6% in Nederland. ‘Dit kan ook in Nederland’, benadrukt Dirven. ‘Mits we biologisch niet als niche product bekijken, maar als de norm. Biologische producten zijn puur, vrij van kunstmatige toevoegingen en ook nog eens heel lekker. Waarom zou je dat niet standaard op het boodschappenlijstje zetten? Bovendien is een groei noodzakelijk, gezien de ambitie van de Europese Commissie om 25% Europese landbouw in 2030 te realiseren.’
Biologisch uit de niche halen doe je door goede voeding toegankelijk te maken voor iedereen, is de overtuiging van de Smaakspecialist. ‘En door mensen tegelijkertijd bewust te maken van de kracht van die goede voeding voor een leefbare wereld’, vertelt Anneloes Hoorneman, verantwoordelijk voor Sales bij de Smaakspecialist. Met ruim 500 producten vormt de Smaakspecialist in Nederland en België inmiddels een belangrijk onderdeel van het biologische aanbod. ‘In de jaren is dit aanbod weliswaar gestegen, maar desondanks zie ik nog heel veel potentie. Wie op zoek is naar bio, moet nu doorgaans nog specifiek naar het gezondheidsschap’, verklaart Dirven. ‘Wanneer het aanbod in elk schap verkrijgbaar is, raken veel meer consumenten geïnspireerd om goede voeding te kopen. Het is dus van het grootste belang dat het aanbod op orde is.’
In andere landen laten ze zien dat het kan, vertelt Marketing Manager Celinde van Opstal-Gordijn. ‘De wereldwijde koploper als het aankomt op biologische voeding is Denemarken. De Deense overheid heeft geïnvesteerd in één duidelijk label en daarnaast zijn supermarkten actief ondersteund in het zichtbaar maken van biologische producten en in het communiceren over waaróm biologisch zo goed en belangrijk is.’ Om de verkoop van biologische producten in Nederland te stimuleren is door Bionext – de Nederlandse ketenorganisatie voor biologische landbouw – een promotiecampagne gelanceerd, gebaseerd op best practices van Organic Denmark. Een belangrijke stap in de communicatie over biologisch, benadrukt ze. ‘De huidige communicatie van de retail over verantwoorde voeding is nog te veel gericht op het creëren van meer omzet. Wij juichen de Bionext campagne “de mooiste boodschap is bio” dan ook enorm toe en zijn trotse co-financier.’
Biologisch breed verspreiden is exact waar de Smaakspecialist zich hard voor maakt: een ruim aanbod creëren met onze eigen merken, gecombineerd met inspiratie en educatie. De Smaakspecialist heeft verschillende impactprogramma’s opgezet, verduidelijkt ze. ‘In ons Bio Proeflokaal bijvoorbeeld, laten wij maandelijks iedereen die interesse heeft in goede, biologische voeding ervaren hoe lekker het is. Met het foodplatform Organic Kitchen deelt de Smaakspecialist ideeën over verantwoorde voeding en bereiken we dagelijks duizenden volgers met recepten, tips en kennis,’ legt ze uit. Met het educatieve lesprogramma van stichting Kidsproef maakt de organisatie kinderen in groep zeven en acht bewust van het belang van gezonde voeding. Hoorneman: ‘Wij zijn er van overtuigd dat door verantwoorde voeding in de levensstijl van kinderen in te voeren, zij beter voor zichzelf en voor de wereld gaan zorgen.’
In het creëren van impact met onder meer bovenstaande programma’s, zijn de supermarkten hard nodig, benadrukt Dirven. ‘Juist retailers hebben namelijk een grote verantwoordelijkheid in educatie over verantwoorde voeding. Waar beter kun je aanbod creëren en erover vertellen dan de supermarkt?’ Komend jaar wil de Smaakspecialist de samenwerking met de retail verder vergroten, vertelt Hoorneman. ‘We roepen de retail op om onze missie te omarmen en aspecten als gezondheid, biologisch en duurzaam onderdeel van de targets te maken. Dirven: ‘Het is nu tijd voor the next step: supermarkt breed het aanbod van biologische producten verder vergroten, deze goed in de kijker spelen, uitleggen waarom de producten goed zijn voor zowel mens als planeet, en zo de consument naar biologische producten te trekken. Want die consument kan, en moet, uiteindelijk het verschil maken in de transitie naar een gezondere wereld, maar de retail heeft de sleutel in handen. Wij nemen hierin het voortouw. Doen jullie mee?’
Lees het hele interview op Distrifood.nl