DE JOURNALISTIEKE VISIE: WAT IS GEZOND & BEWUST ETEN IN 2025?

Er zijn zoveel ontwikkelingen op dit moment op het gebied van gezonde, verantwoorde en duurzame voeding. Maar wat zijn hypes en welke ontwikkelingen zijn blijvend? En wat is gezond en bewust eten nu precies als je het aan de experts vraagt?

Samen met Isabel Boerdam van De Hippe Vegetariër wierpen we een 360 graden blik op het onderwerp door in gesprek te gaan met experts uit de food branche. In deel III van een 5-delige serie spreekt Isabel met Makkie Mulder, hoofdredacteur van food magazine Delicious.

Lieve Makkie, wat leuk om hier te zijn! Het valt me altijd op: we hebben een hoop voedingshypes voorbij zien komen de afgelopen jaren, maar Delicious. blijft altijd steady zijn eigen koers varen en laat zich niet gek maken. Hoe zou je die koers van Delicious omschrijven?
Bij Delicious. gaat het om Joie de vivre. Het is onze missie mensen te inspireren om van het dagelijks ritueel eten een feestje te maken. Hierbij staat smaak altijd voorop, eten moet ongelofelijk lekker zijn. En het gaat om aandacht besteden aan je eten, hoe kort je ook de tijd hebt. We hebben vaak ‘geen tijd’ tegenwoordig, dat is onzin. Eten is de ‘social glue’ van deze tijd. Vroeger was er religie, nu is eten belangrijk eten, proeven en genieten, samen met familie en vrienden. Dat moet je jezelf gunnen. Na seks is eten het meest intieme voor je lichaam. Je stopt toch niet zomaar alles in je mond? Het is belangrijk om goed te kiezen wat voor jouw lijf het beste is. Daar moet je aandacht en tijd aan besteden.

We hebben superfoods voorbij zien komen, suiker-fobie, brood-fobie, vet-fobie, glutenvrij, lactosevrije, flexitarisme, nieuwe bronnen van eiwitten, etc. Hoe kijken jullie naar deze hypes? Wanneer nemen jullie iets mee in Delicious.?
Vanuit ons Delicious.-gevoel kiezen we ervoor om maatschappelijke ontwikkelingen toe te passen in het tijdschrift. We volgen de foodontwikkelingen met de dag, maar we gaan niet overal in mee. Onze insteek is: eet met gezond verstand. We bewegen mee met trends, maar blijven bij onszelf. We maken nu bijvoorbeeld zelf Delicous. jam met een lager suikergehalte, daar staan we helemaal achter, maar dat moet wel heel lekker zijn. Smaak blijft altijd het uitgangspunt. Het voordeel van de food-hypes vind ik dat ze bewustzijn creëren en dat is belangrijk. De stroming begint altijd heel extreem, maar als je uiteindelijk samen in het midden eindigt, dan is dat winst.

Welke rol zie jij voor Delicious. temidden van al die voedingshypes? Wat is jullie verantwoordelijkheid in het creëren van meer bewustzijn voor gezond en duurzaam eten?
De rol van de media is om te informeren en inspireren, transparant en breed. Zowel de misstanden aanhalen als de positieve dingen. Ook vanuit Delicious. nemen we hierin zeker onze verantwoordelijkheid. We vervullen op onze eigen manier een rol.  We willen de Nederlandse thuiskok inspireren met onze recepten , de ontwikkelingen in de foodwereld en onze kennis met hen delen. We volgen die ontwikkelingen op de voet en vertalen ze naar ons tijdschrift en online.  We zijn hier elke dag mee bezig. Zo hebben we een no waste nummer gemaakt (van kop tot staart, van kop tot graat, van stronk tot blad), een schijf van vijf nummer, een peulvruchtennummer en een nummer over de bijvangst van vis. We laten breed mensen aan het woord, om te laten zien wat er echt om ons heen gebeurt. We merkten dat ons oktober nummer eigenlijk heel weinig vlees bevat. Dit is geen opzet geweest, maar een gevolg van alle overheerlijke groenterecepten die ons inspireren. Dat vind ik een mooie ontwikkeling: meer groente en minder vlees. Als je het breder bekijkt is het beter voor de mens, dierenwelzijn en de aarde. Maar dat wil niet zeggen dat we vanaf nu geen aandacht meer zullen besteden aan vlees: we maken zowel nummers met vlees (en als je vlees wilt eten waar je op moet letten en voor kunt kiezen) , maar ook  vegetarisch of flexitarisch.  Delicious. heeft een belangrijke rol in het meebewegen met deze ontwikkelingen in de receptuur die we brengen. Op deze manier geven we de consument praktische en bewuste handvatten, waarbij de smaak altijd voorop blijft staan.

Uit onderzoek komt naar voren dat de consument steeds kritischer wordt en  wantrouwiger ten opzichte van voeding. We hebben diverse schandalen gezien ten opzichte van mens, dier en milieu. Hoe kijk jij hier tegenaan?
Als ik lees en hoor over de voedselschandalen, dan ben ik geschokt hoe dat kan. Ik vind dat heel heftig, vleesschandalen en omstandigheden in slachthuizen. Maar ook het finopril-verhaal.  Het lijkt een maffiawereld en dat schokt me. Ikzelf ben altijd geneigd om de bio-variant te kopen, ik ben daar gevoelig voor. Het is beter voor milieu, dier en mens en dat geeft een goed gevoel. Maar als we reëel zijn, we zijn met zo veel mensen. Kunnen we al die monden voeden als alles biologisch is, of van het seizoen, of lokaal? Als je het van een andere plek van de wereld haalt, verdient de lokale bevolking daar ook hun boterham mee. Daar valt ook wat voor te zeggen. Bovendien, de Westerse wereld heeft zich de afgelopen jaren ‘volgepropt’ en enorm genoten van de overvloed. Op andere plekken in de wereld zijn mensen er nu pas aan toe om beter en rijker te gaan eten. Zij zijn op een ander punt in hun ontwikkeling, dat vind ik lastig, moeten wij hen dan van alles gaan ontzeggen omdat wij hier in het Westen een belangrijk aandeel hebben in de uitstoot van  broeikasgassen met o.a. onze vleesconsumptie? Het is een enorm complexe keten, een heel ingewikkeld vraagstuk.

Hoe denk je dat de voedingstrends er in 2025 uit zien ten opzichte van nu? Bewegen we ons naar andere keuzes of andere ingrediënten?
Ik denk niet dat het eten van vlees uitgebannen wordt, maar ik denk dat een flexitarisch eetpatroon  een blijvende trend is die we steeds meer gaan zien. Daar zijn we allemaal mee gediend. Het eten van meer groenten en smakelijke maaltijden met granen. We blijven mooie nieuwe plantaardige producten ontdekken die hierbij passen, zoals planten uit zee. Ook denk ik dat ‘no waste’ in de toekomst een thema blijft. Ik las laatst een artikel over de toekomst van ‘vloeibaar voedsel’. Dat lijkt me verschrikkelijk! Daar geloof ik niet in… Mensen hebben niet voor niets zintuigen gekregen. Bij het eten gaat het om voelen, proeven, ruiken… De textuur, de smaak… dat blijft wat mij betreft zo.

Jij neemt eind dit jaar na ruim 10 jaar afscheid van Delicious. Wat zou je je lezers nog mee willen geven over gezond en bewust eten?
Heel vaak hoor je mensen zeggen ‘Wat moeten we nu weer eten?’ Het is heel simpel: gezond en bewust eten is plannen. Kies een recept (ze zijn er in overvloed) en koop wat je nodig hebt. Dan heb je geen stress over wat je moet eten, geen volle koelkast. Dat hoeft echt niet veel tijd te kosten. Gewoon kiezen, kopen en koken. Dan eet je altijd wat je graag wilt eten.  Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om bij eten niet altijd naar de prijs te kijken. Als we ongeveer niks willen betalen, hoe kunnen mensen dan geld verdienen? Het zou mooi zijn als ook de supermarkt niet altijd vanuit een prijsfactor zou starten, maar bijvoorbeeld vanuit ‘nu op z’n lekkerst ’. En als iets prettig geprijsd is  is dat fijn natuurlijk.  Als je de consument kan uitleggen waarom iets duurder is, wat hij ervoor terugkrijgt, dan ben ik ervan overtuigd dat prijs niet altijd hoeft uit te maken. Het moet gaan om ‘echt eten’, rijk gevuld, je moet het willen proeven, je moet er blij van worden. Niet te spartaans, gewoon met gezond verstand, vers gekookt met aandacht en wat tijd. Dan ben je gezond en bewust aan het eten. Én lekker.

Nieuwsgierig naar meer? Bekijk dan hier de hele serie inclusief video’s.